مقالات
گروه مقاله : ادبیات
چرا به روابط عمومی تکیه کنیم؟

۲۶ / ۲ / ۱۳۹۷

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- صنعت روابط عمومی در ایران در دهه اخیر جایگاه خاصی پیدا کرده و به یکی از موضوعات مهم کشور تبدیل شده است. همچنین کارگزاران روابط عمومی، آن را طریقه مناسب و مطمئنی برای جلب رضایت مخاطب و مشتری یافته اند.

سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی هم برای نشان دادن اقدامات و حسن نیت به مخاطبان و مشتریان خود، به روابط عمومی تکیه می کنند که البته این خود، باعث رونق و شکوفایی و توسعه صنعت روابط عمومی نیز می شود.

افزون بر این، فهم عمومی از روابط عمومی در حال گسترش است و جای تعجب نیست که امروزه روابط عمومی ها در محیط های سازمانی و اجتماعی با اتخاذ شیوه های مختلف ارتباطی، درصدد تعامل با مخاطبان خود هستند تا تصویری مثبت از سازمان یا شرکت خود ایجاد و ارایه کنند و به عصر تازه ای از اعتماد، شفافیت، صداقت، اخلاق و صراحت قدم بگذارند.

خوشبختانه بخش خصوصی هم به تدریج آماده فراهم کردن بسترهای مورد نیاز برای ورود به عرصه های جدید است تا اهمیت نقش روابط عمومی را در ذهن ها بویژه ذهن های مدیران ارشد و متولیان امر تثبیت و نهادینه کند.

در حقیقت روابط عمومی، حرفه ای است که بسته به نوع نگاه و بهره برداری از آن می تواند برای سازمان یا شرکتی مثبت یا منفی باشد. یک سازمان و شرکت می تواند از روابط عمومی بهره گیرد تا مطمئن شود پیام رسانی و خدمت رسانی به مشتریان موثر بوده و آن ها نیز متقابلا در موثر بودن موسسه از نظر عملکرد ارتباطی سهم دارند.

به نظر می رسد راه های زیادی برای به حداکثر رساندن تاثیر حرفه روابط عمومی وجود دارد. ادوارد برنیز معلم ثانی این نکته را به خوبی درک کرده بود که سازمان ها و شرکت ها باید به روابط عمومی تکیه کنند تا به جامعه نشان دهند که اقدامات آن ها با استانداردهای اجتماعی منطبق است. این به آن معناست که روابط عمومی در یک جاده دوطرفه عمل می کند و ریشه آن در قلب سیاست سازمان و شرکت است.

مهدي باقريان عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی